Into My World: Cekgu?

Sunday 19 June 2011

Cekgu?

tak pernah aku bermimpi nak jadi tenaga pengajar..mak aku selalu suruh aku jadi cikgu..tapi aku selalu cakap aku tak minat..tak pun suruh jadi nurse macam mak ngah aku..sebab masa lepas SPM hari tu,berlambak tawaran sambung belajar dalam bidang nursing..tu pun aku kata tak nak.. :)

tapi bermula cuti sekolah hari tu, 29/05/2011 hingga 11/06/2011, aku jadi fasilitator a.k.a tenaga pengajar di country homes rawang..under fvvoeight consultancy untuk kem kaedah mokhdar..sebelum ni kawan aku tu pernah offer masa cuti semester sebelum ni..tapi masa tu tak berminat..macam-macam alasan keluar..tak minat mengajar la..tak pandai mengajar la..last-last terima gak offer dia tuk jadi fasi time suti semester kali ni..untuk sepanjang cuti sekolah la sebabnya program ni hanya berlangsung pada musim cuti sekolah je..

so, bermula la tugas aku sebagai fasi..kat program tu student panggil  fasi-fasi yang mengajar sebagai cikgu..secara tak rasminya aku dah dapat title 'cikgu' walau pun bukan mengar di sekolah..kat sana, baru aku dapat rasa betapa susahnya tugas sebagai cikgu nak mendidik anak murid..dengan macam-macam ragam..fuh..tapi nasib baik jugak la sebab aku mengajar student sekolah menengah..mugkin senang sikit nak handle berbanding mengajar murid sekolah rendah..

masa minggu pertama program, rasa nak give up..tak nak sambung dah untuk program minggu kedua..tak larat dengan kerenah student..mungkin jugak baru nak menyesuaikan diri dengan persekitaran pekerjaan yang baru..dengan baru nak kenal kawan-kawan sekerja..so, agak pressure di situ..tapi bila masuk minggu kedua, rasa seronok! dah tau flow program macam mana..then, dah okey dengan member sekerja..kurang tekanan..tu yang jadi seronok..lagi-lagi dapat member yang gila-gila..hope dapat join program ni lagi untuk cuti semester yang akan datang..rindu dengan suasana sepanjang program berlangsung..duduk rumah kebosanan pulak.. :(


p/s: keepin up the connection..cayalah korang! :D

No comments:

Post a Comment

kamsahamnida reader-ssi ^.-

~verily after each difficulty,there's a relief.. ;D~