Into My World: Panduan bersahabat

Saturday 4 December 2010

Panduan bersahabat


pic taken here


Imam Syafie punya nasihat pasal panduan bersahabat..
jom scroll...



sahabat yang baik..
- aku mencintai sahabat2 ku dengan segenap jiwa ragaku, seakan-akan aku mencintai sanak saudaraku. sahabat yang baik adalah yang seiring sejalan dengan ku dan yang menjaga nama baik ku ketika aku hidup atau pun setelah aku mati. 
- aku selalu berharap mendapatkan sahabat sejati yang tak luntur baik dalam keadaan suka atau pun duka. jika itu aku dapatkan, aku berjanji akan selalu setia padanya. 
- kuhulurkan tangan kepada sahabat2 ku untuk berkenalan, kerana aku akan merasa senang. 
- semakin banyak aku perolehi sahabat , aku semakin percaya pada diri.


mencari sahabat di waktu susah..
- belum pernah kutemukan di dunia ini  seorang sahabat yang setia dalam duka. 
- padahal dalam hidup ku sentiasa beputar-putar antara suka dan duka. 
- kalau suka melanda aku sering bertanya, "siapakah yang sdui menjadi sahabat ku?" . 
- dikala aku senang, sudah biasa bahawa banyak orang akan iri hati, namun bila giliran aku susah mereka pun bertepuk tangan.


menghormati orang lain..
- barang siapa menghormati orang lain, tentulah ia akan dihormati. 
- begitu juga barang siapa menghina orang lain, tentulah ia akan dihinakan. 
- barang siapa berbuat baik kepada orang lain, baginya satu pahala. 
- begitu juga barang siapa berbuat jahat kepada orang lain, baginya seksa yang dahsyat.


menghadapi musuh..
- ketika aku menjadi pemaaf dan tidak mempunyai rasa dengki, hati ku lega, jiwa ku bebas dari bara permusuhan. 
- ketika musuh ku lewat di hadapan ku, aku sentiasa menghormatinya. 
- semua itu ku lakukan agar aku dapat menjaga diri ku dari kejahatan. 
- aku tampakkan keramahan ku, kesopanan ku dan rasa persahabatan ku kepada orang2 yang aku benci, sebagaimana ku tampakkan hal itu kepada orang2 yang ku cintai.


*manusia adalah penyakit dan penyakit itu akan muncul bila kita mendekati mereka.
padahal menjauhi manusia bererti memutuskan persahabatan.


#nasihat dipetik daripada tabloid iluvislam 3-9 dis 2010


this pic too taken here


belum lagi aku jumpa kawan yang semacam asiah yusra [tautan hati]..
yang betul2 ingin membawa kawan2 nya mengenal Allah dengan lebih dekat..
mencintai Allah lebih daripada yang lain..

tapi kawan susah senang aku insyaAllah dah jumpa.. :)
korang2 la kawan2 aku!!! ^^~

cuma tinggal kami memperbaiki diri untuk menjadi lebih baik daripada sekarang..
semoga kami dapat cintakan Tuhan lebih dari yang lainnya..
insyaAllah ameen..


p/s: "sesungguhnya orang mukmin itu bersaudara." (surah al-Hujarat ayat 10)


No comments:

Post a Comment

kamsahamnida reader-ssi ^.-

~verily after each difficulty,there's a relief.. ;D~